Ο πληρέστερος ηλεκτρονικός επαγγελματικός οδηγός του N.Έβρου
ΔΕΡΕΜΠΕΗΣ

Κάτι τρέχει στον Έβρο

Μας χλευάζουν τα αθηναϊκά ΜΜΕ για το άνοιγμα της Κύπρου: "Η πόλη που σε πεζόδρομους θα επιτρέπονται τα αυτοκίνητα!"

Μας χλευάζουν τα αθηναϊκά ΜΜΕ για το άνοιγμα της Κύπρου: "Η πόλη που σε πεζόδρομους θα επιτρέπονται τα αυτοκίνητα!"

23-01-2020

Ο πεζόδρομος της οδού Κύπρου, ένα έργο που δίχασε την Αλεξανδρούπολη και αυτό γιατί  κάποιοι έκαναν τα πάντα ώστε να το παρουσιάσουν ως ένα έργο - έκτρωμα της προηγούμενης δημοτικής αρχής, που δεν εξυπηρετεί κανέναν και δημιουργεί μόνο προβλήματα.

Τα καμώματά μας έφτασαν μέχρι την Αθήνα και φυσικά η αντίδρασή τους ήταν αναμενόμενη! 

Ο τίτλος του δημισιεύματος που κάνει τον γύρο του διαδικτύου τα λέει όλα: "Αλεξανδρούπολη, η πόλη που σε πεζόδρομους θα επιτρέπονται τα αυτοκίνητα!"

Και η συνέχεια: 

Στην πανέμορφη Αλεξανδρούπολη συμβαίνει κάτι απίστευτο. Κατασκευάζουν ποδηλατόδρομους στο παραλιακό μέτωπο μέσα από μία ατζέντα και χρηματοδότηση Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και παράλληλα καταργούν πεζόδρομους βάζοντας πάνω τους αυτοκίνητα!. Ο νέος Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης κ. Ζαμπούκης και ο Αντιδήμαρχος κ. Βουρδόλης έδειξαν την πρόθεσή τους να αλλάξουν την λειτουργία και την χρήση των πεζοδρόμων στην όμορφη πόλη της Αλεξανδρούπολης η οποία διαθέτει ένα κατασκευασμένο δίκτυο πεζοδρόμων αλλά και ένα προτεινόμενο δίκτυο πεζοδρόμων το οποίο βέβαια προέκυψε από κυκλοφοριακή μελέτη η οποία είναι εγκεκριμένη ΦΕΚ 2549Β/18-8-2016.

Τηρήθηκαν όπως φαίνεται οι προδιαγραφές και έγιναν όλες οι διαβουλεύσεις και οι συμμετοχικές διαδικασίες για την έγκριση της κυκλοφοριακής μελέτης από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή και ολοκληρώθηκε η μελέτη η οποία και τελικά εγκρίθηκε από τις αρμόδιες Υπηρεσίες.

Την αλλαγή στην χρήση των πεζοδρόμων την εισηγήθηκαν στην συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της πόλης στις 15 Ιανουαρίου 2020. Ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού εισηγήθηκε στη συνεδρίαση την προσθήκη μίας νέας παραγράφου στον υφιστάμενο κανονισμό ώστε να επιτρέπεται η διέλευση οχημάτων τόσο από τους υπάρχοντες πεζόδρομους της πόλης, όσο και από αυτούς που θα δημιουργηθούν και μάλιστα σε 24ωρη βάση. Πραγματικά δεν το πίστευα αυτό που διάβαζα! Θέλουν να ξαναβάλουν αυτοκίνητο πάνω στον πεζόδρομο της οδού Κύπρου και γενικά σε όλους τους πεζόδρομους!

Η πρόταση αυτή θα είναι η αρχή της κατάργησης της πεζοδρόμησης της οδού Κύπρου η οποία κατασκευάστηκε τελευταία, κάτι που υποστήριξε και ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης κατά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Το απίστευτο στην όλη υπόθεση είναι ότι η οδός Κύπρου είναι ο κεντρικότερος δρόμος της πόλης 3 οικοδομικών τετραγώνων που συνδέει το εμπορικό κέντρο με το λιμάνι της πόλης και αφού μελετήθηκε ως προς τους κυκλοφοριακούς φόρτους, εντάχθηκε σαν πεζόδρομος σταθμός στο προτεινόμενο δίκτυο πεζοδρόμων της κυκλοφοριακής μελέτης. Δηλαδή δεν έγινε αυθαίρετα όπως οι πεζοδρομήσεις σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.

Η Αλεξανδρούπολη με την συγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη έκανε πρόταση στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και κατατάχθηκε 1η πόλη στην Περ. Αν. Μακεδονίας και Θράκης κερδίζοντας 8.600.000€ και κατασκευάζοντας έτσι έργα ανάπλασης της παραλίας της τα οποία είναι σε εξέλιξη με υλικά φιλικά στο περιβάλλον, με ένα μεγάλο ποδηλατόδρομο στο παραλιακό μέτωπο και γενικά με όλα τα στοιχεία της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Η οδός Κύπρου βρίσκεται μέσα στο ιστορικό εμπορικό κέντρο της Αλεξανδρούπολης που η απομάκρυνση του αυτοκινήτου, η ανάδειξή του χώρου, η προσβασιμότητά του είναι επιβεβλημένη.

Οι σχεδιαστές οφείλουν να προτάσσουν την επιστήμη, την διεθνή εμπειρία και βέβαια τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες που αφορούν στον βασικό στόχο του σχεδιασμού ο οποίος είναι ο άνθρωπος και η προσπέλαση και όχι η κίνηση και το αυτοκίνητο. Στον παραδοσιακό τρόπο σχεδιασμού ο δρόμος ήταν διάδρομος κίνησης αλλά στον σύγχρονο σχεδιασμό ο δρόμος είναι χώρος. Η βιώσιμη αστική κινητικότητα στις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις αναδεικνύει σαν βασικό της εμπόδιο το αυτοκίνητο, συνεπώς απαιτείται περιορισμός του όπως επίσης εμπόδιο είναι η νοοτροπία των κατοίκων οι οποίοι δυσκολεύονται να δεχθούν στις αλλαγές που γίνονται στο μικροπεριβάλλον τους.

Η καϋμένη όπως φαίνεται οδός Κύπρου είναι ένας πεζόδρομος του οποίου η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 2018 και πάτησε πάνω σε συγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη τη πόλης. Η οδός αποτελεί έναν δρόμο σύμβολο και γι' αυτό και επιλέχθηκε από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή σαν πρώτος πεζόδρομος που θα κατασκευαστεί από το νέο δίκτυο πεζοδρόμων που είχε προγραμματιστεί.

Σε κάθε περίπτωση ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΚΕ. Και ναι υπάρχει μία συνέχεια στην λογική της επέκτασης της πλατείας του φάρου και του παραλιακού ποδηλατόδρομου. Είναι ένας πεζόδρομος που εγώ προσωπικά περπάτησα και πραγματικά είναι μία μικρή όαση στο βαρύ κέντρο της πόλης της Αλεξανδρούπολης. Χρειάζεται βέβαια παγκάκια και άλλα αστικά στολίδια αλλά σε καμία περίπτωση δεν χρειάζεται αυτοκίνητα. Ένιωσα πραγματικά νικητής και ΚΥΡΙΑΡΧΟΣ ΜΕ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΜΟΥ απέναντι ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ όταν από το κέντρο σε 1' λεπτό με τα πόδια μου και την βαλίτσα μου έφτασα στο φάρο και στο λιμάνι της πραγματικά όμορφης πόλης.

Η ιδέα των σχεδιαστών να πεζοδρομήσουν όλο το ιστορικό κέντρο της πόλης είναι μαγική. Αυτό γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές αλλά και στις ελληνικές πόλεις που οι πολίτες τους απέκτησαν συνείδηση και πείσθηκαν ότι ο πεζός και το ποδήλατο είναι η απόλυτη προτεραιότητα. Και προφανώς η ένστασή μου σε όλο αυτό το εγχείρημα δεν είναι πολιτική αλλά είναι λογική.

Πραγματικά μπήκα σε σκέψεις όταν κατάλαβα πως θα ήταν διαμορφωμένο το ιστορικό κέντρο της πόλης εάν είχε πεζοδρομηθεί και πόσο ελκυστικό θα ήταν τουριστικά στους Βαλκάνιους και του Τούρκους που την επισκέπτονται εάν στολίζονταν με αστικά στοιχεία της ιστορικής παραδοσιακής Αλεξανδρούπολης που θα παρουσιάζονταν η αστική εξέλιξή της τα τελευταία 150 χρόνια. Μην μείνετε απλά στους πεζόδρομους αλλά «χρωματίστε» τους με ότι εργαλείο υπάρχει από το κράτος ή από ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά δώστε τους και ζωή με δράσεις και θέματα που όλα τα παιδιά και οι πολιτιστικοί σύλλογοι και οι ομάδες διψούν να παρουσιάσουν.

Η πόλη των προξενείων, η επίδραση διαφόρων λαών που πέρασαν και επηρέασαν το πολιτιστικό και όχι μόνο περιβάλλον, οι πρόσφυγες της Μικράς Ασίας, η σημερινή πολυπολιτισμικότητά της. Μου είπαν ότι ήταν η πόλη των πιάνων στις αρχές του αιώνα. Πολλές μα πολλές ιδέες για αξιοποίηση του κέντρου. Και όλοι οι πεζόδρομοι να καταλήγουν στον φάρο και το ιστορικό κέντρο μπορεί να είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στην ιστορία και στην σύγχρονη ζωή του κεντρικού δρόμου της πόλης.

Οι φανταστικές εικόνες που σχηματίζονται μέσα από τα βιβλία του αγαπημένου μας συγγραφέα Γιάννη Ξανθούλη παρουσιάζουν μια άλλη παλιά Αλεξανδρούπολη, μια Αλεξανδρούπολη γεμάτη μυρωδιές, φωνές και γειτονιές άλλων χρόνων που αναπολούν οι παλιότεροι αλλά οι νέοι μπορούν να τις φέρουν μπροστά τους μόνο όταν βγουν στους δρόμους. Ναι στους πεζόδρομους όπου εκεί είναι η ζωή, εκεί που δημιουργούνται οι σχέσεις των ανθρώπων εκεί που τα όνειρα των βιβλίων του Γιάννη γίνονται πραγματικότητα.

Μην καταστρέφετε τους πεζόδρομους, μην βάλετε αυτοκίνητα πάνω στους πεζόδρομούς. Τα αυτοκίνητα τα διώχνουμε, τα περιορίζουμε και στοχεύουμε στον άνθρωπο. Είναι πολύ μεγάλο λάθος. Στολίστε τους! Δείξτε την πόλη σας αλλού, δημιουργείστε χαρακτήρα και δείξτε την απόλαυση που μπορεί να νιώσει ο επισκέπτης της. Ζείστε στην πόλη σας όπως πραγματικά πρέπει με διευκόλυνση όλων σας, των παιδιών των ηλικιωμένων, των μανάδων, των εργαζομένων. Πείστε τις όποιες επαγγελματικές ομάδες έχουν αντιρρήσεις ότι είναι προς όφελος όλης συνολικά της πόλης ο βιώσιμος σχεδιασμός. Συνδυαστικά με κοινή γραμμή το περιβάλλον την κοινωνική συνοχή και την οικονομική ανάπτυξη πετυχαίνεται η βιώσιμη αστική ανάπτυξη και η κινητικότητα.

Συγχωρέστε με που γράφω και γράφω αλλά ένιωσα θλίψη ακόμη και στην σκέψη ότι περνάει από το μυαλό κάποιων ανθρώπων της σύγχρονης Ευρωπαϊκής Ελλάδας να βάλουν αυτοκίνητα πάνω στους πεζόδρομους και μάλιστα αψηφώντας τις μελέτες.

Αντιθέτως εάν η Αλεξανδρούπολη αναδείξει το ιστορικό της μεγαλείο της και το απεικονίσει στον αστικό ιστό της θα ναι κάτι πολύ καινοτόμο και πρωτότυπο και θα της αξίζει το όποιο βραβείο σχεδιασμού μπορεί να υπάρχει. Η πόλη μας είναι το σπίτι μας και αισθάνομαι σπίτι μου εκεί όπου περπατάω. Κάντε μία δοκιμή και περπατήστε στον πεζόδρομο της Κύπρου και αισθανθείτε την άνεση και την απόλυτη νίκη απέναντι στην βοή και το αυτοκίνητο. Όπως και στους άλλους πεζόδρομους τις πανέμορφης πόλης σας. Ας μείνουν ανοιχτές οι αρτηρίες που δίνουν άνεση και ζωή στην καρδιά της Αλεξανδρούπολης.

ΥΓ.

Πραγματικά η Αλεξανδρούπολη αλλάζει με στόχο την βιώσιμη ανάπτυξη και το αγκάλιασμα όλης της παραλιακής οδού με ανάπλαση της παραλίας με φιλικά υλικά προς το περιβάλλον, με ποδηλατόδρομο κλπ. Οξύμωρο η κατάργηση πεζοδρόμων που συνδέουν το παραλιακό μέτωπο με το κεντρικό δρόμο της πόλης και είναι κατασκευασμένοι.