Σήμερα είναι: Τρίτη, 31 Μαρτίου 2020
greek english turkish
AL FARO ΙΚΤΕΟ KOYKORAVAS

e - ατρικά

Πως να δυναμώσουμε ψυχολογικά απέναντι στον κορωνοϊό

Πως να δυναμώσουμε ψυχολογικά απέναντι στον κορωνοϊό

24-03-2020

Δεν είναι ατυχία, είναι ευκαιρία!
Σε αυτή την δύσκολη περίοδο του κορωνοϊού καλούμαστε να προσαρμοστούμε σε μια νέα αλλά έκτακτη και προσωρινή κατάσταση. Ο αυτό-περιορισμός αποτελεί ψυχοπιεστικό-στρεσογόνο παράγοντα, δεν μπορούν οι άνθρωποι να κάνουν όσα έκαναν πριν τα μέτρα που έχουν ληφθεί και συνεπώς είναι αναμενόμενο να δυσφορούν.

Τι μπορούμε να κάνουμε αυτό το διάστημα για να νιώσουμε καλύτερα; Παρακάτω ακολουθούν σύντομες προτάσεις.

Τώρα είναι ευκαιρία να χαλαρώσουμε από τον γρήγορο ρυθμό της καθημερινότητας που βιώναμε μέχρι προσφάτως. Στη συνηθισμένη ερώτηση: «Τι κάνεις;» συνηθίζουμε να απαντάμε: «Τρέχω». Τώρα λοιπόν μας δίνεται η δυνατότητα να μειώσουμε ταχύτητα και να αφιερώσουμε χρόνο στους εαυτούς μας. Αν έχουμε ελεύθερες πολλές ώρες ή όλη την ημέρα, μπορούμε να ξεκουραζόμαστε περισσότερο χρόνο και να κοιμόμαστε πιο ικανοποιητικά. Έτσι τρέφουμε καλύτερα τον εγκέφαλό μας και καταπολεμούμε το στρες.

Εκμεταλλευόμαστε τον «ελεύθερο» χρόνο που ενδεχομένως έχουμε τώρα και κάνουμε δουλειές που είχαμε αφήσει ανολοκλήρωτες, π.χ. οικιακές επισκευές, τακτοποίηση χώρων, καθαριότητα, κτλ. και συνεχώς αναβάλλαμε.

Δείχνουμε φροντίδα στην πνευματική υγεία μας και απασχολούμαστε με κάποια πνευματική/καλλιτεχνική δραστηριότητα ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες μας, π.χ. διαβάζουμε ένα βιβλίο, παρακολουθούμε ταινίες, θεατρικές παραστάσεις ή άλλες εκπομπές που προσφέρονται τηλεοπτικά ή διαδικτυακά από διάφορους φορείς δωρεάν όσο διαρκεί η καραντίνα.

Φροντίζουμε την σωματική υγεία μας κάνοντας μικρούς περιπάτους κρατώντας ασφαλώς τις απαραίτητες αποστάσεις από τους άλλους και ακολουθώντας τους κανόνες υγιεινής. Η ήπια αερόβια άσκηση βοηθάει την λειτουργία της καρδιάς.

Η ζωή είναι όμορφη όσο εμείς την διαμορφώνουμε με αυτό τον τρόπο. Ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Επίκτητος είχε πει ότι δεν είναι τόσο τα πράγματα που μας ενοχλούν όσο ο τρόπος με τον οποίο τα ερμηνεύουμε. Αποφεύγοντας λοιπόν τον αρνητικό τρόπο σκέψης απομακρύνουμε τα αρνητικά συναισθήματα και τις αντίστοιχες δυσλειτουργικές (τοξικές) συμπεριφορές.

Απολαμβάνουμε πράγματα στα οποία δεν δίναμε παλιότερα σημασία, δηλαδή προσέχουμε ερεθίσματα από το περιβάλλον που θεωρούμε δεδομένα αλλά είναι σημαντικά, π.χ. μια ηλιόλουστη ημέρα, τη θέα της θάλασσας ή τους ήχους της φύσης, αν έχουμε την τύχη να μένουμε σε υπαίθρια περιοχή. Δεν ξεχνάμε ότι ζούμε το εδώ και τώρα. Ό,τι συνέβη ανήκει πλέον στο παρελθόν και το μέλλον δεν έχει έρθει ακόμα και είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε όσα θέλουμε.

Δίνουμε έμφαση στα θετικά που προκύπτουν αυτές τις ημέρες, π.χ. έχουμε χρόνο για να περάσουμε με τα αγαπημένα μας πρόσωπα ή να ασχοληθούμε με τα χόμπυ μας.
Μπορούμε να τρώμε όλοι μαζί και να συζητούμε με τους γονείς μας, να αναπτύξουμε τους οικογενειακούς-κοινωνικούς δεσμούς μας με τους άλλους επικοινωνώντας τηλεφωνικά ή διαδικτυακά, να αφιερώσουμε περισσότερο ουσιαστικό χρόνο με τα παιδιά μας κάνοντας διάφορες δραστηριότητες, π.χ. παίζοντας. Τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι συγγενείς μας θα εκτιμήσουν απεριόριστα την προσοχή που θα τους δώσουμε αυτό το διάστημα. Ο χρόνος είναι πολύτιμος και, αν εκφράσουμε την αλληλεγγύη μας περνώντας χρόνο μαζί τους, θα νιώσουμε ευχαρίστηση.

Καταρτίζουμε λίστα με καθημερινούς στόχους και ακόμα κι αν δεν τους πετύχουμε, δεν απογοητευόμαστε. Παίρνοντας θετική ανατροφοδότηση από όσους ολοκληρώνουμε ενισχύουμε την αυτοεκτίμησή μας και κατ' επέκταση το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Στοχεύουμε να περάσουμε αυτή τη χρονική περίοδο δημιουργικά και με ασφάλεια!

Αντώνης Καλαματιανός Κλινικός Ψυχολόγος